Ledarskap i verkligheten

I veckan som gick besökte ekonomer och samhällsvetare som läser kursen Ledarskap och organisation kommunhuset för att där lyssna till vår kommundirektör Petra Gummesson som berättade om hur kommunen fungerar och om sin syn på ledarskap. Petra delade med sig av sina erfarenheter, svarade på frågor och hon berättade om hur man i kommunen arbetar med bl a tillitsbaserad ledning och styrning. “We are not a team because we work together. We are a team because we respect, trust, and care for each other.” Det blev ett uppskattat och lärorikt möte.

Att koppla ihop teoretiska studier i skolan med kontakter från ”verkligheten” är lärorikt för eleverna och ett viktigt inslag i elevernas undervisning. Tidigare under kursens gång har eleverna träffat VD Niklas Larsson från Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad och VD Heidi Ekstrand från Ekstrands. Fler intressanta möten lär det bli för eleverna i åk 3 under våren innan det är dags att ta studenten och själv ge sig ut i verkligheten och pröva sina vingar … kanske en del som ledare.